رنگین کمان

وبلاگ شخصی نسرین زبردست، نویسنده و صاحب آثار: ازقصه تامثل، مردی برای تمام فصل های ما

رنگین کمان

وبلاگ شخصی نسرین زبردست، نویسنده و صاحب آثار: ازقصه تامثل، مردی برای تمام فصل های ما

۱ مطلب در خرداد ۱۴۰۲ ثبت شده است

کتاب نگار

نسرین زبردست | پنجشنبه, ۴ خرداد ۱۴۰۲، ۱۰:۴۸ ب.ظ | ۰ نظر

«نگارعزیزم، سلام. کتابی که به من امانت داده بودی، خواندم و همانطور که حدس می زدی از محتوای آن خیلی خوشم آمد. به راستی، خواندن زندگی افراد موفق به انسان هدف و انگیزه می دهد. امیدوارم روزی نام تو هم در صفحات این کتاب درج شود. ضمناً ازاینکه دربارۀ من تفکر مثبت داشتی، سپاسگزارم. دوستدار تو: نسرین زبردست».

این یادداشت را برای دانش آموز عزیزم «نگارصابری زاده» از کلاس هفتم2 به یادگار می گذارم که چند روز پیش وقتی آخرین لحظات کلاسمان بود کنارم آمد، کتاب را به دستم داد و گفت: «خانوم! من میدونم شما کتاب می خونین. این کتابو براتون آوردم چون فکرمی کنم ازش خوشتون بیاد». از حرف نگارتعجب کردم چون نمی دانستم او چطور ازاین موضوع اطلاع یافته؛ با این حال از او خواستم اسمش را داخل کتاب بنویسد تا پس ازمطالعه برایش بیاورم. حالا زمان بازگرداندن کتاب است و من می خواهم با چندعکس و توضیحی مختصر دربارۀ کتاب امانتی نگار، این خاطره را در ذهن خودم زنده نگهدارم.

نام کتاب: داستان های خوب برای دختران بلندپرواز

نویسندگان: النا فاویلّی و فرانچسکا کاوالّو

مترجمان: امید سهرابی نیک و آرزو گودرزی

موضوع: زنان و دختران نام آور

گروه سنی: کودکان ونوجوانان

  • نویسندگان کتاب وقتی فهمیدند آقای سهرابی و خانم گودرزی قصد ترجمۀ کتاب آنها را دارند، برایشان یادداشتی به انگلیسی نگاشتند که متن آن همراه با ترجمۀ فارسی در ابتدای کتاب آمده است.
  • به هرشخصیت، دوصفحه اختصاص داده شده است. درصفحۀ اول، نام، حرفه، ملیت وتاریخ تولد و وفات او همراه با مختصری از زندگیش به زبان بسیارساده آمده و درصفحۀ روبه رو عکس وی با جمله ای ازآن شخص که شعار زندگی یا عامل موفقیتش بوده است، قرار دارد.
  • شخصیت های کتاب، ملیت های گوناگون دارند و از میان ایرانیان، نام «مریم میرزاخانی» درصفحۀ 154 می درخشد.
  • تمرکز نویسندگان، تنها برشخصیت های علمی، ادبی و یا دانشمندان نبوده بلکه علاوه بر این افراد، زندگی سایر زنان  و دختران موفق را نیز که در زمینۀ کاری خود مانند ورزش، هنر، پادشاهی، دریانوردی، جاسوسی، دزد دریایی و...سرآمد بوده اند، ذکرکرده است.
  • در یک تقسیم بندی کلی، شیوۀ زندگی زنان حاضر درکتاب را به دو بخش می توان قسمت کرد: دستۀ اول، کسانی هستند که درشرایط ایده آل پرورش یافته اند. استعدادشان ازهمان ابتدا شناسایی شده و درهمان مسیرقدم برداشته وموفق شده اند هرچند این موفقیت ها به مذاق مردمان زمانه شان خوش نمی آمده و برای مردم آن روزگار، باور اینکه «زنان هم می توانند موفق باشند»، کاربسیارسختی بوده است. دستۀ دوم زنانی هستند که یا مسیرهای مختلفی را آزموده اند تا سرانجام استعداد واقعی خود را کشف کرده اند و یا برای انجام کاری که دوست داشته اند با زمین و زمان جنگیده اند.
  • نویسندگان پس از شرح زندگی نام آوران، دوصفحۀ پایانی را برای خوانندۀ کتاب گذاشته اند تا در صفحۀ «داستان خود را بنویسید» زندگی خود را شرح دهد و در قسمت «شخصیت داستان خود را نقاشی کنید» تصویری از خود رسم نماید.

پایان بخش کتاب، «سپاسگزاری» و «دربارۀ نویسندگان» است که دربخش اول، النا و فرانچسکا از زنانی که برای آنها اهمیت ویژه ای دارند، قدردانی کرده و در قسمت دوم، توضیحات مختصری دربارۀ خودشان به عنوان نویسندگان کتاب آورده اند.

اینستاگرام

@zebardastnasrin

  • نسرین زبردست